We leven in een tijd van grote veranderingen in onze wereld. Elke dag horen we berichten via de media over internationale spanningen en conflicten. Soms lijkt het wel dat de huidige machthebbers het lot van de wereld in handen hebben. Grootspraak en opschepperij voeren de boventoon. Maar door de eeuwen heen klinkt tussen al die agressie en bangmakerij het bijzonder mooie lied dat Maria zingt over hoe God voor ons is: “Hij toont de kracht van zijn arm; slaat trotsen van hart uiteen. Heersers ontneemt Hij hun troon, maar verheft de geringen.” (Lucas 1, 51-52)
De woorden van haar lied zetten de gangbare verhoudingen in onze wereld op z’n kop. Voor God zijn de meest kwetsbare mensen het allerbelangrijkst. Hij tilt hen op uit het tranendal waarin zij terecht zijn gekomen. De liefde van God voor de geringen, wordt in Maria vlees en bloed. Voor alle tijden is Maria, de Moeder van Jezus, een vrouw die hoop brengt. Hoop doet leven en geeft ons nieuwe perspectieven. Daarom bidden wij zo graag tot Maria. In de meimaand gaan we dat ook gezamenlijk doen in de Sint Jozefkapel van Dongen.
Op de dinsdagavonden 6, 13, 20 en 27 mei is er om 19.00 uur een Mariaviering met rozenkransgebed in de Sint Jozefkapel. Op vrijdagavond 9 mei is er een Mariaviering om 19.00 uur bij het kapelletje aan de Eindsestraat in Dongen. En op donderdag 15 mei is er om 19.00 uur een Mariaviering bij het kapelletje van de voormalige Hubertuskerk in Dongen – Vaart. Gelukkig voelen veel mensen zich geroepen om te bidden tot Maria, de Koningin van de Vrede. Samen bidden geeft kracht om te geloven dat de bewoners van onze wereld uiteindelijk tot het inzicht komen dat echte vriendschap en oprechte liefde onze aarde kunnen helen en redden.
Graag tot ziens bij de Mariavieringen!
Namens het Pastoraal Team,
Pastor Joost de Bont
